Näringsboost

När jag blev ny i cancerbranschen så kände jag ganska omgående att jag behövde ta ansvar över min kropp och förse den med all näring som den behövde. Första tiden orkade jag inte ta in att jag helst borde sluta med rött kött och att helt avstå från socker. Det blev propagerande, gjorde mig väldigt rädd och gav mig en känsla av skuld och skam. 
 
Jag tycker att du som precis insjunknat inte ska sätta för hård press på dig själv. Du ska äta det du får i dig och du ska inte känna som jag gjorde - skuld. Fokusera på att ta dig igenom behandlingen och vad du klarar av för stunden. Men till er andra - drabbade som friska som vill lära er lite mer om vad som är bra för kroppen och vilka olika vitaminer eller alternativa mediciner ni kan ta för att ge er kropp bästa möjliga förutsättningar är välkoma att läsa detta inlägg. 
 
Jag är inte utbilad inom näringslära men har tvingats bli lite utav min egen "kostdoktor" då det verkar vara tabu i Sverige att prata om kost efter cancer. Allt som jag i dag intar är baserat på all den information jag själv sökt fram under ett års tid. Jag har läst i olika forum och tagit del av privatpersoners erfarenheter. Grottat ner mig i äldre "studier" eller för att vara pk "berättelser" från förr. Tittat på intressanta dokumentärer och läst nya som gamla böcker. Det ni kan läsa om här ger inga garantier för ett långt och lyckligt liv men av egen erfarenhet kan jag ge garantier på ett bättre välmående, en drägligare vardag och den där härliga känslan av att faktiskt ta hand om kroppen.
 
I mitt "alternativa" medicinskåp hittar du detta:
- Omega-3
- C-vitamin 
- Magnesium
- Selen
- Bittra aprikoskärnor
- Kolloidalt silver
- CBD/Hampa-olja
- Chaga te/droppar
- Gurkmeja
 
 
 
Fettsyrorna som du hittar i omega-3 är cancerhämmande och skyddar ditt hjärta. Just nu pågår ett en studie på karolinska där man ger omega-3 till barn som har haft cancer. Omega-3 hittar du hos fet fisk och i nötter. 
 
C-vitamin/askorbinsyra verkar mot vissa typer av cancer och används flitigt inom alternativ behandling mot sjukdomen. C-vitamin ger ett effektivt skydd mot tungmetaller och andra gifter vi får i oss samt håller oss pigga. 
 
Det finns ett hav av studier som påvisar att magnesium har en positiv effekt mot cancer. I dag får vi inte längre i oss tillräckligt med magnesium på grund av våra förändrade kostvanor. Detta återfinns i bland annat bönor, fröer och kakao. 
 
Selen ger cellerna syreförsörjning och har egenskaper som kan motverka cancer. Selen stabiliserar och normaliserar kroppens celler och kan därför även motverka att ärftlig cancer bryter ut. 
 
Bittra aprikoskärnor är otroligt näringsrika och innehåller fantastiska vitaminen B17 en trevlig liten vitamin som angriper cancerceller. Men be aware - överdosera aldrig dessa för då kan det göra mer skada än nytta. 
 
Kolloidalt silver tar död på virus och andra otäcka bakterier. Det finns dessutom de som tar detta istället för antibiotika. På nätet går det att läsa många fina solskenshistorier om människor som lyckats bota sin cancer med hjälp av KS. 
 
CBD/Hampa-olja skulle behöva ett helt eget inlägg för det är så bra på så många sätt. Jag "kom ur" min fatigue (utmattning) och depression tack vare dessa droppar som jag förser min kropp med morgon och kväll. I alternativ behandling används detta flitigt mot cancer men då i extremt stora mängder tillsammans med THC intravenöst. Den som behandlas med cellgifter bör definitivt dosera sig med dessa droppar då det ökar cytostatikans effekt.
 
Chaga/Sprängticka är också en storfavorit och förtjänar ett eget inlägg. Chaga kallas för "kung av svampar" och har användts som läkemedel mot cancer, diabetes och psoriasis i tusentalsår världen över. Tyvärr har denna mirakelsvamp inte tillräckligt med vetenskaplig grund att stå på för att jag ska kunna välla ur mig att den botar cancer. Men om jag säger såhär - den innehåller mer antioxidanter än något annat livsmedel och har ett ORAC-värde på över 300 000. För att ge er en känsla av hur mycket detta är så kan jag tala om att på en andra plats kommer acaibäret som ligger på ca 41 000 i ORAC-värde. Ja ni ser ju själva. Detta dricker jag som te men kommer i dagarna att göra tinktur (olja) av chagan för att få ut ALLA ämnen och främst de ämnena som sägs motverka cancer. 
 
Gurkmeja är en fantastisk rot som läker och skyddar kroppen mot cancer. Den fungerar bäst när den upphettas och därför har jag den dagligen i min matlagning. Det går självklart bra att dundra i den i en smoothie eller strö på över gröten. 
 
 
 
A och O är att förse kroppen med vad den behöver och om man inte kan få i sig allt via maten så är kosttillskott/vitaminer ett fantastiskt alternativ. Många vitaminer går inte heller att överdosera då kroppen gör sig av med allt den inte behöver. Uppmanar dock alla att äta efter rekomenderad dos då vissa kan göra mer skada än nytta (om det överdoseras). 
 
Sist men inte minst vill jag höja ett varningens finger. Snälla - bli inte för manisk. Försök förhålla dig till ett sunt tänkande, överdosera inte i desperation, känn inte att du behöver inta allt. Har man väl börjat kan man hålla på i det eviga och hitta nya "mirakel"-vitaminer/kosttillskott. Försök minska på sockret men var inte rädd för att äta en macka eller ta en fika ibland. Undvik rött kött men känns det för omöjligt kompromissa - ät det en gång i veckan istället för sju gånger. Giftbanta. Kombinera med vardagsträning - en promenad i skogen eller varför inte ta cykeln istället för bilen? Stressa inte - nej jag menar verkligen stressa ALDRIG. Drick ett glas vin till maten - men inte varje dag. Sola med måtta och jobba aldrig över. Dansa när du hänger tvätt och lyssna på musik som gör dig glad. Ät mycket grönt. Skaffa husdjur. Och sist men inte minst - förlåt alla som någonsin gjort dig illa och fokusera på att ÄLSKA istället. 
Bröstcancer - Feelgood - Ung Cancer - anticancer - kosttillskott - mat - trippelnegativ - vitaminer
Nina

Åh vilket härligt inlägg! Jag kör mycket alternativ behandling ihop med cyto mot min spridda bröstcancer! Älskar att du skriver det här! ❤️