Jag unnar mig.

Jag genomlever just nu en ny fas i livet. Cancerbaksmällan kallar jag den för, något jag tidigare skrivit om. 
 
Jag har blivit utmattad efter denna långa och intensiva sjukdomsperiod. Det är som att kroppen och själen gick in med all sin kraft för att bota mig och nu är jag som en gammal trasig Nokiatelefon. Jag hinner bara spela en runda "snake" innan den börjar pipa och lysa "låg batterinivå". 
 
Har man sprungit ett maraton behöver man vila efteråt, det är inte mer komplicerat än så. Om du bara skulle ta en snabb paus och sedan springa vidare så skulle du tillslut känna hur dina ben förvandlas till gummi. Du skulle ha svårt för att hitta flåset igen och hjärtat ditt skulle tillslut börja göra dubbelvolter. Fortsätter du lite till kommer du inte att orka mer.
Jag är i mållinjen nu och allt jag egentligen behöver göra är att vila.
 
Alla delar i min kropp behöver återhämtning och hur lång tid det tar är helt olika från person till person. För mig varierar det från dag till dag. Straxt efter cellgifterna utmanade jag mig själv med att cykla två mil och gå upp för 400 trappsteg. Det fick ta de timmar det tog men jag gjorde det och det resulterade i att jag nästan blev sängliggandes i två veckor. En spahelg tillsammans med barndsomvännerna gjorde mig febrig i flera dagar efteråt. 
 
Viktigt är att belysa att jag känner mig bättre för varje dag som går. Självklart kollapsar jag både fysiskt och mentalt sinsemellan. Och dagarna går sällan att planera så jag får välja mina dagsaktiviteter med omsorg. Jag är ofta på hugget och går till motattack mot mina käraste för att jag inte har kraft att tänka över något egentligen. 
 
Tyvärr har cancern haft ett stadigt grepp över mig rent mentalt. Jag har ältat, ältat och ältat. Men nu vill jag inget hellre än att slå mig fri från denna vedervärdiga sjukdom. Den fick min kropp ett tag men ska inte få ut något mer av mig än så. Den ska inte få härja fritt längre i min vardag. 
 
Därför tänker jag nu skriva en lista till mig själv, en lista på saker jag unnar mig: 
- Jag unnar mig själv lycka,
- Jag unnar mig själv att äta god och antiinflammatorisk mat, 
- Jag unnar mig själv träning, 
- Jag unnar mig själv att meditera en stund varje dag,
- Jag unnar mig själv att sätta mig själv först i rummet,
- Jag unnar mig själv att omge mig av människor som hjälper mig framåt i livet, 
- Jag unnar mig själv kärlek, 
- Jag unnar mig själv att vara i naturen,
- Jag unnar mig själv att inte stressa något mer.
 
Jag är så tacksam över att få rehabiliteras under den här tiden av året. Solen, blommorna, grönskan och djuren ger mig kraft även på de tuffare dagarna. Det kommer att komma en dag då jag är tillbaka i livet igen. Starkare och modigare än någonsin. Min tid kommer. Jag måste bara få vila och bearbeta lite till.
 
  
 
 
Bröstcancer - Positiv - Rehabilitering - Ung Cancer - cancerbaksmälla - peppa - trippelnegativ