Ett brev till försäkringskassan

Kära försäkringskassan,
 
Jag hade hört en hel del om er långt innan jag själv blev sjuk. Jag läste ofta om er i tidningarna och blev lagom provocerad när jag såg hur ni behandlade min moster och hennes dotter, min tappra, modiga lilla försvarslösa kusin. Men å andra sidan var det ju inte mig det handlade om just då och mitt 20-åriga jag var inte särskilt politiskt involverad. Visst blev jag illa berörd och förbannad. Men det var just då inte min strid att ta.
 
Jag kommer själv ifrån en familj fri från sjukdom. En familj som jobbat riktigt hårt och - ja, drivit in en hel del pengar till just er. Så att ni kan sköta erat jobb med att hjälpa de som ligger ner och behöver eran hjälp. Det var ett avtal jag och alla andra svenska medborgare ingick i när vi tillät att våra skattepengar skulle gå till just er. Så att NI skulle hjälpa de sjuka och orkeslösa att överleva den redan odärliga vardagen. En mänsklig RÄTTIGHET vi har i detta "fantastiska" och "humanistiska" avlånga land. 
 
Visst har jag hört talats om de så kallade "fuskarna". Precis som jag hört talats om de få procenten som falskanmäler våldtäkter. Ett procentantal så litet att det inte väger upp tillräckligt för att ni ska få bedriva eran just nu, eller ska vi säga sedan länge pågående häxjakt. Som bröstcancer drabbad vid 27-års ålder fick jag utöver cellgifterna även smaka på eran medicin. Ni ringde mig när jag var som sjukast och kämpade för mitt liv och härjade om att jag skulle förbereda mig på att börja söka jobb. Ja just det, tyvärr fick jag inte behålla min provanställning - så jag hade/har inget jobb att återgå till. Ni hade ingen empati för den mentala och fysiska krasch jag sedan hamnade i. En ny slags sjukdomsvärld omfammnade min redan tuffa vardag. Nästan värre än självaste beskedet och cellgifterna. 
 
Ni vet när man ligger på botten. Så orkar man inte riktigt kämpa med saker som dessa. Man överlever inte utan inkomst - men man är så trött på kampen. Tack och lov har jag haft en onkolog, sjuksköterska och kurator som gått genom eld för mig. Som inte la sig inte utan en strid. Det finns en ironi i detta. Alla resurser som läggs ner från vården på att ni ska godkänna min sjukskrivning kommer från samma stadskassa. Ni bränner ut vårdpersonal och slösar resurser för de orealitstiska utläggen ni kräver.
 
Min onkolog jobbar med att rädda liv - och ni kräver en uppsats varje gång han förlänger min sjukskrivning. Nu har vi alla tröttnat på alla dessa nedslag och alla eviga kompletteringar. Trots utförliga beskrivningar med hänvisningar till forskning nekar ni min rätt till sjukpenning som svensk sjuk medborgare. Nu har jag fått nog, och det är inte bara jag. VI - det svenska folket accepterar inte längre det här. Nu är det upp till kamp och jag kräver en förändring och det NU. Om vi som sjuka fick fokusera på att bli friska istället för att slösa den lilla energi vi har för att hävda våran rätt i samhället. Jag säger bara en sak - THE WAR IS ON. Politiker nu är det dags att vakna!
 
PS. Gjorde ett litet CV som jag kallar för "Försäkringskassan - 100 % arbetsför limited edition".
 
 
 
Anonym

Du är fantastisk. Så jäkla bra skrivet, tycker att en stor tidning som DN borde ta in din text och berättelse på debattsidan. Det är så fruktansvärt hur Försäkringskassan behandlar människor! Som sagt inte det vi betalat skatt för, de ska hjälpa, inte trakassera den som är sjuk. Upp till kamp och Kram till dig! /Kajsa

Svar: Tack Kajsa för väldigt fina och värmande ord. Vi får verkligen hoppas att det når högre upp så en förändring kan bli och det nu! Kram
Johanna Pettersson

C

Det är inte FK du ska kasta dina sura uppstötningar på! De gör bara sitt jobb! De följer sina direktiv som de fått uppifrån. De du ska gå på och storma är regeringen! Åk dit och kräv din rätt! Lycka till! Jag tror på dig!

För att läka sin kropp ska man undvika allt socker (även det dolda) fruktsocker är bra till en viss del, skippa snabba kolhydrater, dricka granatäppeljuice. Sjukdomar läks ut via magen, det vet inte svenska läkare. Tro mig, jag vet vad jag pratar om. Socker är liksom roten till alla sjukdomar. Prova om du vill! Det kan väl vara värt att återhämta sin kropp inifrån <3

Svar: Det är absolut fk jag ska "kasta sura uppstötningar" på. Det är de som har bemött mig i min värsta tid i livet och försvårat den dagliga kampen. Att göra sitt jobb är en sak - men att dessutom sakna empati och sakna vilja att hjälpa den sjuke det är en annan. Så mycket tårar och bakslag tack vare bemötandet mot människan. Jag är väl medveten om att deras fyrkantiga direktiv som verkligen behöver förändras och mitt mål är att ta detta till politikernivå, vilket jag även skriver i texten. Men de måste också visa sitt stöd och att de inte accepterar detta.
Jag förstår att du vill hjälpa men jag råder dig till att vara försiktig med din kunskap och hur eller till vem du medlar den. Jag har självklart fått blivit lite "min egen läkare" och gjort min egen forskning vad gäller alternativ medicin osv, något Sverige borde bli bättre på. Socker är ett gift som verkligen inte är bra för någon. Men att vara sjuk i cancer ter sig på många faktorer och lösningen är inte så enkel som att bara sluta med socker. Ett barn som drabbas av sjukdomen har inte ätit den till sig, slumpen avgör i många fall. Och många kan inte äta sig friska som en del påstår. Jag lever i cancervärlden nu och har fått möta så många underbara människor i alla åldrar. Det finns de som varit sockerfria hela sitt liv som drabbats tyvärr. Och sockerdebatten kan vara väldigt dränerande och skamfull för de som är mitt i kampen. Själv hoppas jag på ett sockerfritt samhälle jag med! Men tillslut ska du veta att man blir rädd för allt, hur undviker jag strålningen från alla nät? Undvika mjölkprotein, ät inte kött - jo ät kött för annars blir du också sjuk, ät vegetariskt men undvik soyaprotein. Och just det inte för mycket champinjoner eller för mycket this and that. Ser du vart jag vill komma? I perioder vågar jag knappt existera. Så vi måste vara försiktiga när vi vill hjälpa den drabbade, det är inte så enkelt som vissa får det att låta tyvärr! Tack för att du tror och hejar på mig iallafall =)
Johanna Pettersson

Anonym

Jag är ledsen för för hur du har drabbats av både sjukdom och försäkringskassans beteende! Det är inte acceptabelt hur de behandlar människan precis som du skriver. Vad är det som händer! Hur ska man tänka utifrån en demokrati och att vi ska vara empatiska och ställa upp för andra! Det rimmar dåligt! Handläggare på försäkringskassan är nog inköpta från Mars. Har själv blivit utsatt på ett mycket kränkande sätt då de tog ifrån mig min ersättning när jag bara hade några månader kvar till pension. Det värsta för mig var deras bemötande i hanteringen. Har vid en olycka gjort mig illa och behandlande läkare ville sjukskriva mig. Men jag vägrade. Vill inte ha med denna myndighet att göra.Mvh

Svar: Ja där sa du verkligen något. Jag upplevde vid flera tillfällen en mycket låg empatikänsla från några av de handläggare jag haft. Det har varit utmattande och uttömmande och man har känt sig som en böld för samhället - när det absolut inte är så. Jag förstår dina invändningar mot FK - hoppas du mår bättre i dag. Vänligen
Johanna Pettersson

Merja Wagenknecht

Jag undrar vem efter handläggarna tittat dessa utlåtanden från läkarna? Är det någon till som kollar varje papper...och varför kan försäkringskassan i Umeå bedömma helt andorlunda till och med motsatt än försäkringskassan tex i Malmö? Om det är bara handläggaren som bedömmer ens sjukdomstillstånds graden, ser de inte hur idiotiska , orelevanta deras bedömningar kan bli, och hur det kan försvåra ens liv, med liv och missär som resultat. De ska ju försäkra att man har ett drägligt liv, inte tvärtom. Till sist, Varför revolterar inte dessa handläggare? Jag skulle inte kunna leva mitt liv om jag visste att jag dagligen försvårar någon annans liv medvetet...

Svar: Jag tror att det dels hänger på de strikta och fyrkantiga direktiven handläggarna sitter på men håller med helt - hur kan det skilja sig så extremt från landsting till landsting? Jag har slussats runt bland fem olika handledare under mitt år som sjuk. Ingen vill "ta ansvaret". Det är så sjukt och det är mitt liv det handlar om. Jag håller med - om dessa handläggare också sa sitt till politikerna så kanske förändringen kan ske. Men vissa handläggare är så kalla och har absolut ingen medkänsla. Medans vissa av dom absolut har haft det och visat att de "står på min sida". Men det är en evig kamp som då aldrig vill nå sitt slut,..
Johanna Pettersson

Anonym

Riktigt bra skrivet, och precis korrekt så här är det!
Man måste vara frisk för att orka allt detta kämpande!
Det är helt sjukt hur detta samhälle blivit!
Jag har skrivit både till myndigheter och politiker, men vad hjälper det, de behöver inte tänka om deras lön räcker för alla räkningar denna månad eller nästa.
Usch och tvi

Svar: Ja det är helt obegripligt. Det är vi som ligger ner som inte orkar ta fighten därför är vi enkla offer dessutom. Riktigt bra att du skrivit - det ska jag minsann också göra! Kom ihåg att det är vi som kan vara med och påverka. Men jag förstår helt din frustration! Kämpa!
Johanna Pettersson

A-L

Ja du skriver väldigt bra,vad är det för mening med att få ett läkarintyg för att sen ska Försäkringskassan göra en egen bedömning.Det är ovissheten om man får pengar och hur mycket eller inte som är dryg.Har nu gjort 6 cellgiftsbehandlingar och ska börja jobba om ca 6 veckor.Hoppas på god ork
värk fria ben,bättre sömn och en bra tid framöver.Sovit dåligt I natt så nu är det sov time

Svar: Ja det är väldigt konstigt och enligt min mening helt obegripligt. Alla måste få läka i sin egen takt. Och så länge man har en läkare samt psykolog som styrker detta så förstår jag inte hur det kan te sig på detta sätt. Önskar dig all lycka till och att du får din välförtjänta sömn!
Johanna Pettersson

Anonym

❤️

Anne-Sofie

Bra skrivet!
Precis så har många och även jag haft med FK. 🤗

Barbro Larsson

STARKT!!
Önskar dig allt väl!

Marita Lindblom

Jag förstår dig verkligen fick kämpa 24 år mot försäkringskassan och jag fick rätt efter en tur till domstol...
Jag önskar dig verkligen lycka till;synd att man måste kämpa så när man mår som sämst ,kan inte förstå att de handläggare inte förstår,
det är ju trots de som skall ta beslut om dig ...Kram hoppas du orkar kämpa på.../Marita

Svar: Fy fasiken vilken pärs, det är ofattbart att vi ska behöva ha det såhär. Hoppas du mår bättre idag! Kra,
Johanna Pettersson

Kickie

Du är tyvärr bara en av många som drabbats. Det är ju så vansinnigt att en läkare på FK ska bedöma en patient de aldrig träffat och dessutom "omyndigförklara" andra läkare då de dömer ut deras sjukintyg. Kanske dags att kolla upp de som går sjukskrivna år ut och år in och som i själva verket är helt arbetsföra, och låta de som är sjuka på riktigt få vara sjuka. Har en sån person i min närhet. Önskar dig tillfrisknande och lycka till.

Jonny Kvist

Bra skrivet! Jag är själv drabbad dvs. utförsäkrad trots giltiga sjukintyg. Vi måste på något vis göra vår röst hörd. Någon gång måste politikerna lyssna och fatta att det här är INTE rätt väg att få långtidssjukskrivna tillbaka i arbete. #meeto lyckades ju, hur gör vi???

Svar: Tack snälla. Det är riktigt bedrövligt, jag håller med dig. Jag ville starta en diskussion med detta inlägg och kompletterade med detta CV för att ge en tankeställare. Men håller med - hur får vi dom att höra oss? Vi får aldrig ge upp - jag har bara börjat!
Johanna Pettersson

Jessica

Så otroligt bra skrivet. Jag ryser i hela kroppen. Genomgick själv cancerbehandling 2015-2016 å kraschade precis som Du efter all behandling. Å när FK väl börjar bråka slutar dom aldrig. Önskar dig all lycka till! <3

Svar: Tack snälla <3 ja det är inte lätt att ta sig igenom cancer, perioden efter behandlingen förväntas man stå redo för livet igen. Nej ush och fy! Kram
Johanna Pettersson

Linda

Tack för att du delar med dig! Befinner mig själv i en svår situation just nu och skulle behöva en sjukskrivning, men vet att jag inte kommer att få någon ersättning från FK och har noll energi till att kämpa för detta när jag lider av utmattning och svår ångest. Har just nu ett tillfälligt deltidsjobb som jag utför med skakningar, hjärtklappning och tårar rinnande ner för kinderna. Nästa månad måste jag ut och hitta ett nytt jobb trots att jag är sjuk. Jag har inte råd att inte arbeta. Fan att det ska vara såhär!

Svar: Tack Linda för din kommentar. Förstår att situationen måste kännas helt bedrövlig. Jag har tidigare också varit i din sits. Då fick jag flytta hem till mina föräldrar igen eftersom jag inte fick någon hjälp av fk. Stod helt utan inkomst. Hade jag inte haft mina föräldrar vet jag inte hur jag hade överlevt. Jag hoppas du får den hjälp du förtjänar och behöver - det är inte hållbart! Kram
Johanna Pettersson

Tobias Lindkvist

Har en liknande sjukdomshistorik som du, fast en annan typ av cancer. Att i det läget behöva kämpa mot myndigheter är verkligen inte vad man behöver. Absolut inte. Tänker lite på en strof av Lars Winnerbäck om att när något är riktigt svårt, är det "som att försöka dansa med en myndighet". Försäkringskassan kan man aldrig bjuda upp till dans, det är totalt omöjligt...
Jag hör till de lyckligt lottade som aldrig behövde ta striden med Försäkringskassan. Men jag lider mer alla er som behövt göra detta. Det är inte värdigt en välfärdsstat som Sverige.

Svar: Ja visst är det tufft. Viktigt är också att belysa livet efter självaste cancern. Man gör behandlingarna och sedan ska man förväntas vara helt "klar". Ingen chans till återhämtning eller tid för reflektion. Det var en riktigt bra text och det säger en hel del! Hoppas du mår så bra du bara kan må i dag!
Johanna Pettersson